הנושא של שילוב בין שתייה לנהיגה הוא נושא שתמיד נמצא בשיח הציבורי, זאת בשל ההשפעות המזיקות, שלא לומר ההרסניות של שתיית אלכוהול על הנהיגה. בישראל מתרחשות אינספור תאונות דרכים בגלל נהגים שאחזו בהגה אחרי ששתו אלכוהול, מה שפגע בשיקול הדעת שלהם ובהבנה שלהם את מה שקורה על הכביש. החוקים אמנם ידועים וברורים ולמרות הסברה מסיבית מצד כל גופי המדינה הרלוונטיים – עדיין לא תמיד אנשים מבינים עד תום את ההשפעה וההשלכות של נהיגה לאחר שתיית אלכוהול. העיקרון אמור להיות ברור – מי ששותה לא אמור לנהוג, ללא קשר לכמות ששתה וללא קשר למשקאות שאותם שתה. גם לא צריך להיות קשר למשך הנהיגה ולתוואי הכביש. שתיית משקאות אלכוהוליים פוגעת בתפקוד המוחי התקין, מה שבקלות יכול להוביל לתאונה. לשאלה כמה מותר לשתות לא בהכרח יש תשובה חד משמעית ואחידה.

 

כמה מותר לשתות ולנהוג מבחינת כמות האלכוהול במשקאות

אין ספק ששאלת השאלות היא כמה כן מותר לשתות ולנהוג. יחד עם זאת, גם אם יימצא ערך מספרי או כמותי לא תמיד הוא יהיה נכון באופן גורף וחד משמעי עבור כל אדם. כמות מסוימת של אלכוהול לא בהכרח תשפיע בדיוק באותה צורה על כל אדם וגם יש הבדל משמעותי בין סוגים שונים של משקאות. אמנם המושג נהיגה בשכרות קבוע בחוקים ובתקנות וזאת על מנת ליישר קו לצורך מדידה או ענישה. ההמלצה החברתית היא שלא לשתות בכלל לפני שנוהגים אך אין זה באמת אפשרי ולכן עדיף לשתות כמה שפחות וכדאי שהשתייה תהיה רחוקה ככל האפשר מהזמן שבו צריך להתחיל לנהוג. דרך ההשפעה של האלכוהול על הגוף לא אחידה בין אנשים והיא תלויה בהרבה גורמים – מצב בריאותי כללי, האם אותו אדם אכל משהו בזמן ששתה אלכוהול (וגם מה), האם יש לו ניסיון בשתיית אלכוהול והאם הוא שותה משקה שהוא כבר שתה בעבר ויודע איך הגוף שלו מתמודד איתו.

 

 

הנושא המורכב של שילוב אלכוהול ונהיגה

כל עוד יש מספר גבוה של תאונות דרכים חשוב מאד להמשיך ולהתריע מפני ההשפעה הרסנית של שתיית אלכוהול על דרך מנגנון קבלת ההחלטות בזמן נהיגה. אי אפשר לנהוג כמו שצריך אחרי ששותים אלכוהול וחבל מאד שמישהו ייפגע בשל ההחלטה לאחוז בהגה אחרי צריכת משקה חריף. רשויות המדינה משתדלות ומנסות ככל יכולתן להילחם במספר הגבוה של התאונות ובמספר הנפגעים בהן ולכן חשוב מאד לקחת אחריות אישית ולהימנע מנהיגה אחרי ששותים. יש כיום לא מעט פתרונות שיכולים לבוא בחשבון והתנהגות חברתית של ערבות הדדית יכולה בהחלט לפתור כל בעיה של הגעה ממקום למקום בלי שמי ששתה אלכוהול יצטרך לנהוג וכך יסכן לא רק את עצמו אלא גם את הנהגים האחרים בכביש.