בעקבות עלייה גבוהה במקרי תאונות הדרכים בעקבות נסיעה במהירות מופרזת, המשטרה העלתה את הליכי ואמצעי האכיפה בכבישי הארץ בכדי למגר תופעה מדאיגה זו. לכן אם קיבלתם באחת מנסיעותיכם דו"ח תנועה על מהירות מופרזת הכרוך גם בזימון למשפט, כדאי שתבינו לעומק מה המשמעות בכך וכיצד עליכם לפעול בעניין זה.

מהי ההגדרה של מהירות מופרזת?

נהיגה במהירות מופרזת היא אחת מעבירות התנועה הנפוצות אך גם החמורות ביותר שיש, כיוון שההשלכות של עבירה כזו עשויות להיות קשות מאוד עד כדי סכנת חיים. לכן המשטרה עושה כל שביכולתה כדי לאכוף את חוקי ותקנות התעבורה, ולמצות את הדין עם עברייני תנועה הנוהגים במהירות מופרזת ומסכנת.

מהירות מופרזת היא למעשה מהירות נהיגה העולה על המהירות המותרת בחוק, זאת על פי סוג הדרך והחוקים החלים על קטע הכביש בו הנהג נתפס נוהג במהירות גבוהה מהמותר. לכן כאשר נהג נתפס על נהיגה במהירות העולה על 20 קמ"ש מהמותר, בכביש עירוני או בינעירוני, הוא צפוי לקבל קנס כספי על כך ובמקרים מסוימים אף לקבל זימון למשפט בגין עבירה זו.

האם כל דו"ח על מהירות מופרזת גורר הזמנה למשפט?

נהגים העוברים את המהירות המותרת על פי חוק צפויים לקבל עונש כנגד מעשיהם, זאת כדי ללמדם לקח ולגרום להם לציית לחוקי התעבורה. יש לזכור כי לא כל דו"ח על מהירות מופרזת מהווה הזמנה למשפט כנגד העבירה שבוצעה, אלא הנהג רשאי להחליט האם הוא משלם את הקנס הכספי ובכך מודה כי ביצע את העבירה של מהירות מופרזת – או שהוא מערער על הדו"ח, ומחליט להגיע למשפט כדי להציג את טענותיו לחפות.

נהיגה במהירות מופרזת העולה על 41 קמ"ש מהמותר בחוק, מהווה באופן אוטומטי הזמנה למשפט כיוון שמדובר בעבירה חמורה מאוד ומסכנת חיים לנהג ולסביבה.

אילו אמצעי אכיפה מתעדים עבירות מהירות מופרזת?

בכדי להצליח לאכוף את חוקי התעבורה, המשטרה משתמשת באמצעים שונים כדי לבדוק ולתעד נהגים שעוברים את המהירות המותרת, ועל פי ממצאים אלו קובעים קנס כספי או זימון לדין. בין אם מדובר על מד מהירות בלייזר, מצלמות דיגיטליות, מצלמת דבורה או מצלמת מולטנובה – חשוב לוודא כי כל הצילומים והתיעודים הללו אכן מעידים כי בוצעה עבירה בפועל, והנהג אכן עבר את מהירות הנהיגה המותרת בחוק.

מה עושים במקרה של קבלת דו"ח וזימון לדין בגין נהיגה מופרזת?

קודם כל יש להפריד בין שתי הסנקציות הללו, כיוון שלא בכל קבלת דו"ח על מהירות מופרזת הנהג יקבל הזמנה למשפט, אלא אם הוא נתפס נוהג מעל 41 קמ"ש בכביש עירוני או מעל 51 קמ"ש בכביש שאיננו עירוני. כאשר מדובר על קבלת קנס כספי יש לוודא כי האשמות השוטר נכונות לפני שמשלמים את הדו"ח, וכי בקטע הכביש בו הנהג נתפס אכן קיימים תמרורים המעידים על מהירות נהיגה מעבר למותר בחוק. ניתן ומומלץ להגיע באופן פיזי לכביש בו הדו"ח נרשם ולתעד את התמרורים הרלוונטיים, ובמידת הצורך להגיש ערעור בצירוף תיעוד התמרורים במקום.

במקרה של דו"ח הכרוך גם בהזמנה למשפט בגין נהיגה במהירות מופרזת, חשוב מאוד לפנות בהקדם האפשרי לייעוץ מול עורך דין תעבורה. יש לזכור כי המשך החזקת רישיון הנהיגה מוטל על הפרק, וכדי להימנע משלילה ממושכת של הרישיון וסנקציות קשות אחרות מומלץ להיעזר בהגנה משפטית של עו"ד מומחה שינסה להפחית בענישה.

המאמר נכתב באדיבות https://www.ese.co.il/

עדי שטיינברג

עדי שטיינברג עורך דין תעבורה בוגר תואר למשפטים