מדינת ישראל ייחודית משום שמי שמתאזרח בה יכול לעשות זאת רק הודות לחוק השבות שקובע שלכל יהודי יש זכות אוטומטית לאזרחות ישראלית. נשאלת השאלה, אם כך, מה עושים לא יהודים שרוצים להתאזרח פה? במקרה הזה יש כמה סעיפים שעוזרים לקבוע זאת ואחד המפורסמים שבהם הוא איחוד משפחות. הליך איחוד משפחות מסייע לאזרחים זרים לקבל אזרחות משום שנישאו לישראלים, כאלה שיש להם אזרחות ישראלית לא משנה מהי דתם. זה קורה כאשר הם נישאים לישראל בישראל או כשהם מכירים בחו"ל במסגרות שונות ואינם יכולים לקבל יותר מאשר אשרת תייר שגם אינה מאפשרת להם לעבוד ולהתפרנס כאן. את ההליך עושים לבד או בעזרת משרד עורך דין שמתמחה בכך על מנת לוודא שעושים זאת נכון ומגישים את כל המסמכים הנדרשים לצורך זה.

מי יכול להגיש בקשת איחוד משפחות?

איחוד משפחות מגיע לאזרחים זרים ובעלי דרכון זר שאין להם שום זכאות לקבל אזרחות על פי חוק השבות. הם חייבים להתחיל את התהליך הארוך כשהם באים למשרד הפנים בעצמם ולא דרך אינטרנט או נציגים בלבד. יש להגיש מסמכים תקפים ואותנטיים כמו תעודות לידה ונישואין, להוכיח את המעמד האישי וזיקה לארץ וכמובן שלהוכיח את הקשר האישי ושמדובר בנישואין אמיתיים ולא פיקטיביים לצורך קבלת אזרחות בלבד. העניין הזה רגיש מאוד משום שבשנים האחרונות יש עלייה בבקשות כאלה בגלל העלייה מבריה"מ לשעבר בגלל נישואין עם אזרחים זרים שאינם זכאים לאזרחות מתוקף חוק השבות. כמו כן, יש עובדים זרים שמגיעים לכאן ונישאים לישראלים, ולכן משרד הפנים מקפיד על כך ללא פשרו ומבלי לעגל פינות.

יושר אישי ללא עבר פלילי

מכיוון שעניין הרמאות בהגשת בקשות אזרחות נפוץ מאוד, יש הקפדה על הגשת תעודת יושר ועבר נקי מפלילים. המדינה בהחלט מקפידה על כך ואינה מקילה על ישראלים שנשואים לבעלי עבר פלילי. החשש הוא מכניסת גורמים עברייניים ולכן לפעמים עם כל הצער שבכך יש בקשות שנדחות ויש אפשרות להגיש על כך ערר. הנושא הרגיש של איחוד משפחות למי שיש לו עניין ברור להביא לכאן את כל משפחתו מטופל במקצועיות על ידי עורכי דין שמתמחים בכך ויודעים כיצד להגיש את הבקשות ואת המסמכים שנדרשים לכך. המסמכים חייבים להיות מוגשים עם חותמת אפוסטיל במיוחד כשמדובר במסמכים ממדינות זרות.

מי מטפל בבקשות לשינוי מעמד

השירות לשינוי מעמד לצורך איחוד משפחות ניתן בלשכות רשות האוכלוסין והוא ניתן ללא תשלום למי שעושה זאת לבד. עם זאת, אם בחרתם להגיש את הבקשה והמסמכים דרך עורכי דין התשלום מיועד להם על הטרחה והעבודה וחשוב לדעת זאת. הנוכחות של המבקש היא חובה כדי לקבל את השאלון לשינוי מעמד אולם המשך הטיפול נעשה בדואר ויש להיענות בלקשת הלשכה להביא מסמכים שחסרים לצורך זה כשתידרשו.

עדי שטיינברג

עדי שטיינברג עורך דין תעבורה בוגר תואר למשפטים