נפגעתם או נפצעתם כתוצאה מתאונת דרכים? חשוב שתדעו מהן הזכויות שלכם ומדוע כדאי לכם לשקול את שירותיו של עורך דין לנזקי גוף. ישנן מגוון רחב של חומרות פציעה כתוצאה מתאונות דרכים, כשלחלק מהנזקים שיקום קל ולאחרים שיקום ארוך ומורכב. עם זאת – וללא קשר לחומרת הפציעה – חשוב להכיר כי כל אדם זכאי לפיצוי כספי במידה ונגרם לו נזק גופני כתוצאה מתאונת דרכים, גם אם הוא האשם בתאונה. כיצד יש לפעול במקרה של תאונת דרכים כשזהות הנהג ידועה, כשזהותו אינה ידועה וכתוצאה מתנאי דרך. 

החוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תשל"ה – 1975

החוק לפיצוי נפגעי תאונות דרכים קובע פיצוי כספי בגין נזקי גוף כתוצאה מפגיעת בתאונת דרכים, ללא קשר לאשמה. כלומר – גם נהג אשם בתאונה יהא זכאי לקבלת כספי פיצויים במידה ונפגע בגופו. התנאי הבסיסי לקבלת פיצויים הוא ביטוח חובה לרכב, אם כי גם נהג שאינו מחזיק בביטוח חובה על פי חוק, יהא זכאי לפיצוי כספי. 

מקרים של פגיעה בכביש

  • פגיעה במקרה וזהות הרכב והנהג הפוגע ידועה – תאונת דרכים במידה וזהות הנהג ו/או הרכב שלו ידועה היא המקרה הפשוט ביותר לטיפול. התביעה תוגש כנגד חברת הביטוח של הנהג, ובמידה והוא לא מבוטח בביטוח חובה (ובכך עובר על החוק), ניתן לתבוע את הקרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים. 
  • מקרים בהם זהות הנהג או הרכב אינה ידועה – הקרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים, ובשמה המקוצר "קרנית", היא תאגיד ציבורי שהוקם לטובת מי שנפגע בנזקי גוף עקב תאונות דרכים, ומסיבות שונות לא יכול לתבוע את חברת הביטוח של הנהג הפוגע – בין אם כי הוא אינו יודע מיהו הנהג ובין אם הנהג הפוגע לא מבוטח בביטוח חובה. 
  • מקרים בהם הפגיעה התרחשה כתוצאה מתנאי דרך – במקרים של נזקי גוף כתוצאה מתנאי דרך רעועים הם נפוצים למדי: שיבוש בכביש, בור שנפער בכביש, אביזרי בנייה (במקרים של שיקום כביש) שהושארו בדרך, נפילת אמצעי דרך כמו רמזור או תמרור ועוד. במקרה זה, ניתן לתבוע מספר גורמים, החל מהרשות המקומית ועד לחברות ו/או אנשים פרטיים אשר הובילו לכך שתנאי הדרך יגרום לכם לנזקי גוף כתוצאה מתאונת דרכים. 

מדוע חשוב לשכור את שירותיו של עו"ד לצורך הגשת תביעה

החוק לפיצוי נפגעי תאונות דרכים אמנם נמצא עם ציבור הנהגים והמשתמשים בדרך, אך חברות הביטוח מקשות על המבוטחים כפי שקורה בכל תביעת ביטוח. הדבר אומר כי הן ינסו לעשות ככל יכולתן על מנת להפחית מחשיבות האירוע ולהוכיח נזק מינימלי שאינו מזכה בפיצוי או שמזכה בפיצוי מופחת. עורך דין הבקי בחוק ברזי פוליסת הביטוח שלכם יוכל לסייע לכם מול חברת הביטוח על מנת שתקבלו את מלוא הזכויות המגיעות לכם ואת הפיצויים המקסימליים. כמו כן, במידה ולא ניתן יהיה לתבוע את חברות הביטוח בגלל זהות נהג שאינה ידועה או תאונת דרכים כתוצאה מתנאי דרך רעועים, יהיה צורך לתבוע גופים אחרים וגדולים כדוגמת רשות מקומית המחזיקה בסוללה של עורכי דין מיומנים. היעזרות בעורך דין תאונות דרכים תעלה את הסיכויים שלכם להצליח בתביעה ולקבל את הפיצויים המקסימליים במהירות האפשרית. 

עדי שטיינברג

עדי שטיינברג עורך דין תעבורה בוגר תואר למשפטים