תוכן עניינים

תחילה, נסביר מהי שיטת הניקוד – שיטת הניקוד המיושמת ע"י משרד הרישוי בישראל מהווה אמצעי מעקב אחר נהגים המבצעים עבירות תעבורה. שיטת הניקוד כוללת הטלת אמצעי תיקון על נהגים המבצעים עבירות תעבורה לעיתים קרובות, וזאת בנוסף לעונש שקיבלו בגין אותה עבירה (קנס, פסילה או כל עונש אחר שנגזר עליהם).

המשמעות היא שבנוסף לענישה שקיבל הנהג, נצברות לחובתו נקודות הקבועות בצד העבירה בהתאם לחומרת העבירה. אמצעי התיקון מוטלים על הנהג באופן מדורג ובהתאם למספר הנקודות התקפות שנרשמו לחובתו.

קיבלתי דו"ח תנועה, מתי יזקפו הנקודות לחובתי?

כדי לענות על שאלה זו צריך להבין איזה סוג של דו"ח קיבלת:

למשל, בדו"ח אזהרה (התראה) – אין נקודות.

אם קיבלת הודעת תשלום קנס – הנקודות יזפו לחובתך ביום תשלום הקנס או בחלוף 90 ימים מהיום בו קיבלת את הדו"ח אם לא שילמת ולא הגשת בקשה להישפט.

אם קיבלת דו"ח תעבורה והגשת בקשה להישפט – הנקודות יזקפו לחובתך במועד שבו הורשעת בבית המשפט.

אם קיבלת דו"ח מסוג הזמנה לדין (כתב אישום בתעבורה) – הנקודות יזקפו לחובתך ביום שבו הורשעת בבית המשפט.  

כדאי לשים לב, אם הוגש נגדך כתב אישום הכולל מספר עבירות תעבורה – הנקודות שיזקפו לחובתך הן רק הנקודות על העבירה החמורה ביותר. למשל, אם הוגש נגדך כתב אישום לאחר תאונת דרכים ויוחסו לך עבירות של חוסר זהירות (6 נקודות) וכניסה לצומת באור אדום (10 נקודות) – לאחר ההרשעה, יזקפו לחובתך 10 נקודות בלבד.

בכל מקרה מומלץ להתייעץ עם עורך דין תעבורה על מנת להבין מה הסיכון הכרוך בתשלום הדו"ח.

מה זה אמצעי תיקון?

אמצעי תיקון זהו כלי חינוכי שנועד לחנך את הנהגים השוררים וללמדם נהיגה נכונה על מנת שלא ישובו לבצע עבירות תנועה בעתיד. אמצעי התיקון הקיימים כיום הם:

  • קורס בסיסי או מתקדם לשיפור הנהיגה
  • פסילת רישיון לתקופה מסויימת
  •  ביצוע מבחן עיוני
  • ביצוע מבחן מעשי

בדיקות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים

יישום שיטת הניקוד בישראל

לראשונה, החלו להשתמש בשיטה בשנת 1968. מאז יישום השיטה, שונו החוקים והתקנות הקשורים בה לא מעט פעמים ובשנת 2002 תוקנו תקנות המיישמות את שיטת הניקוד החדשה וזו חלה עד היום.

בשיטה החדשה כמו שאנו מכירים כיום, נוספו דרגות חומרה חדשות – עבירות של 8 נקודות ועבירות של 10 נקודות. עד אז העבירה עם החמורה ביותר חייבה את הנהג ב-מקסימום 6 נקודות. כיום, ניתן למצוא עבירות של 2 נקודות, 4 נקודות, 6 נקודות, 8 נקודות ו-10 נקודות (לעבירות החמורות ביותר).

אף לאחר כניסת השיטה החדשה לתוקף, הייתה ביקורת רבה על אופן הפעלתה ואף מבקר המדינה מתח ביקורת על כך. בתחילת שנת 2011 הובאו תקנות חדשות לאישור ומאז ועד אמצע 2018 הוכנו תיקונים ושינויים רבים לשיטה. השינויים כללו בין היתר, הגדלת מספר הנקודות הנזקפות בגין עבירות מסוימות, חיוב בנקודות בעבירות שבעבר לא חויבו בנקודות, וכן חיוב בנקודות לעבירות של נהג חדש.

המטרות של שיטת הניקוד

מטרת העל של השיטה היא כמובן למנוע תאונות דרכים ע"י הרחקת נהגים מסוכנים מהכביד. השיטה נועדה בכדי לאתר את הנהגים המהווים גורמי סיכון ובתחילה, לנסות לחנך אותם ע"מ שישנו את תרבות הנהיגה שלהם ויצייתו לכלל חוקי התנועה, ובהמשך, להרחיקם מהכביש אם לא השכילו לתקן את דרכם.

שיטת הניקוד מתיימרת להשיג מטרה זו בשלוש דרכים:

  1. למנוע התנהגות לא רצויה בכביש מתוך חשש לצבירת נקודות
  2. מתן האפשרות לתקן את ההתנהגות הלא רצויה בעזרת המרכיב החינוכי (קורסי לימוד)
  3. הרחקת נהגים שלא תיקנו את התנהגותם מהכביש.

 צריך לזכור, שיטת הניקוד מכוונת לנהגים המבצעים עבירות תעבורה לעיתים קרובות ולכן רק נהג המורשע בביצוע עבירות תנועה רבות בזמן קצר יחוייב בביצוע אמצעי תיקון. לעומת זאת, נהג נורמטיבי בדרך כלל, שעובר עבירת תנועה לעיתים רחוקות, כלל לא יושפע מהשיטה.

איך בדיוק עובדת שיטת הניקוד?

משרד התחבורה מנהל מאגר מידע ממוחשב המכיל את כלל ההרשעות בעבירות תעבורה. המשרד אמון על יישום השיטה, מעקב רישום הנקודות והטלת אמצעי תיקון הנדרשים בהתאם לקבוע בתקנות.

הנקודות נספרות לכל נהג בכל פעם שהוא מורשע בעבירת תעבורה. ברמה הבסיסית, הנקודות שצובר נהג תקפות למשך שנתיים מיום ביצוע העבירה האחרונה. אם הנהג צבר 22 נקודות אז הנקודות יהיו תקפות ל-4 שנים. הנקודות נכנסות לתוקף רק מרגע שהנהג הורשע בביצוע העבירה _אם ע"י בית המשפט ואם ע"י ביצוע תשלום דו"ח תעבורה).

אמצעי התיקון יוטל על הנהג בהתאם למספר הנקודות שצבר –  

נהג שצבר בין 12 ל- 22 נקודות תקפות – יחויב בביצוע אמצעי תיקון מסוג קורס בסיסי בנהיגה נכונה.  בסיום הקורס יאלץ הנהג לעמוד בהצלחה במבחן.

נהג שצבר בין 24 ל- 34 נקודות תקפות – יחויב בביצוע אמצעי תיקון מסוג קורס מתקדם בנהיגה נכונה. בסיום הקורס יאלץ הנהג לעמוד בהצלחה במבחן.

נהג שצבר 36 נקודות תקפות או יותר – רישיון הנהיגה שלו יפסל לתקופה של שלושה חודשים. בעבר, חידוש הרישיון היה מותנה בעמידה במבחן עיוני מחדש (תיאוריה)אך לאחרונה דרישה זו בוטלה.

נהג שצבר 72 נקודות תקפות ומעלה או נהג שצבר 36 נקודות או יותר בפעם השנייה בתוך שש שנים – רישיון הנהיגה שלו יפסל לתקופה של תשעה חודשים. רישיון הנהיגה של נהג זה יחודש רק לאחר שיעמוד בהצלחה במבחן עיוני (תיאוריה), מבחן מעשי (טסט) וכן יעבור בהצלחה את הבדיקות והמבחנים במכון הרפואי לבטיחות בדרכים.

לאחר שמוטל אמצעי תיקון על נהג, הנהג לא יתבקש לבצע שוב את אותו אמצעי תיקון אל לאחר שהנקודות בגינן ביצע את אמצעי התיקון כבר אינן תקפות. לדוגמה, נהג שצבר 12 נקודות ועמד בהצלחה בקורס הבסיסי, גם כשיגיע ל- 18 נקודות לא יצטרך לעשות שוב את הקורס הבסיסי. אם הוא יגיע ל- 24 נקודות תקפות, הוא יאלץ לעמוד בקורס המתקדם.

הקורסים הם מטעם אגף הרישוי ומופעלים על-ידי זכיינים מורשים.

איך אני יודע כמה נקודות נצברו לחובתי?

כל נהג שמקבל דו"ח תעבורה – הודעת תשלום קנס – מופיע על גבי הדו"ח מספר הנקודות שיזקפו לחובתו בגין אותה עבירה.

המידע על מספר הנקודות שצבר הנהג מופיע גם בטופס חידוש רישיון הנהיגה.

בכל מקרה, אם נהג צבר מספר נקודות תקפות המחייבות הטלת אמצעי תיקון, הנהג יקבל הודעה ממשרד הרישוי בדואר רשום או במסירה אישית.

הנה מספר דרכים נוספות לבירור מצב הנקודות:

ניתן לבקש מרשם עדכני בטופס פניה מקוון באתר של משרד הרישוי. תדפיס הנקודות ישלח  לנהג בדואר תוך 10 ימי עסקים לכתובת המעודכנת במשרד הפנים.

ניתן להזמין את תדפיס הנקודות גם במוקד טלפוני של משרד הרישוי.

דרך נוספת לקבלת התדפיס – ה"רשיומט", מכונות המוצבות בסניפי משרד הרישוי, בקניונים ובסניפי סופר פארם מסוימים. הנהג יחויב בתשלום אגרה בסך של 10 ש"ח באמצעות כרטיס אשראי של הנהג המהווה גם אמצעי לזיהויו.

כמובן שניתן לקבל את התדפיס גם בסניפים השונים של משרד הרישוי. על הנהג להגיע עם תעודת זהות והתדפיס יתקבל ללא עלות. שימו לב, עורך דין תעבורה לא יוכל לקבל את התדפיס במקומכם גם אם חתמתם על ייפוי כח. המידע ניתן רק לנהג עצמו.

מה קורה עם הנקודות אם קיבלתי דו"ח ולא שילמתי אותו?

אם הנהג מקבל דו"ח תעבורה ובוחר להתעלם ממנו ולא משלם את הקנס במועד, הנקודות יזקפו לחובתו בחלוף המועד לתשלום, קרי, בחלוף 90 הימים מיום ביצוע העבירה אלא אם הוגשה בקשה להישפט. חשוב מאוד לא להתעלם – זה לא יעלים את הבעיה אלא עלול רק להחמיר אותה. ברוב המקרים, עורך דין תעבורה מנוסה יוכל לסייע ולשנות את סעיף העבירה לעבירה שאין בצידה נקודות.

קיבלתי הודעה על פסילת הרישיון עקב צבירת נקודות – מתי מתחילה הפסילה?

חשוב להדגיש, הפסילה עצמה מתחילה עם רגע קבלת ההודעה ובהתאם לתוכן ההודעה אך על מנת שהפסילה תיחשב חובה על הנהג להפקיד את רישיון הנהיגה שלו במשרד הרישוי. הפסילה לא תתחיל להיספר עד שהנהג לא יפקיד את רישיונו אך אם יתפס נוהג על אף שטרם יהפקיד את רישיונו, הוא יחשב כמי שנהג בזמן פסילה. על כן, על מנת להימנע מהסתבכות לא רצויה עם החוק, חשוב מאוד להפקיד את רישיון הנהיגה במועד שנקבע לתחילת הפסילה.

קיבלתי הודעה שעליי לעבור קורס בסיסי – מה יקרה אם לא אבצע אותו?

אם קיבלת הודעה על כך שחויבת בביצוע אמצעי תיקון, החוק קובע שעליך לבצע את אמצעי התיקון שהוטל עליך תוך 6 חודשים מיום שקיבלת את ההודעה. אם לא תבצע זאת במועד, משרד הרישוי מוסמך להתלות את רישיון הנהיגה שלך עד שתבצע את אמצעי התיקון שהוטל עליך. שים לב, הרישיון שלך לא יחודש אם אתה חייב באמצעי תיקון שלא ביצעת.

לא קיבלתי הודעה שאני חייב בקורס ומשרד הרישוי התלה את רישויון הנהיגה שלי – מה עושים?

נהגים רבים מוצאים את עצמם מתמודדים עם בעיה זו. בגלל הבעיות הרבות שקיימות בדואר ישראל, נהגים לא מקבלים את ההודעה על החיוב באמצעי תיקון ולכן רישיונם מותלה. מומלץ לנהגים אלה להירשם באופן מידי לקורס בו חויבו ולפנות למשרד הרישוי עם אישור ההרשמה לצורך ביטול ההתלייה. משרד הרישוי ינפיק לנהגים אלה רישיון נהיגה זמני עד שיעמדו בהצלחה בקורס.

האם ניתן להחיות נקודות שפג תוקפן?

אם לאחר שהנקודות חדלו להיות תקפות, נרשמו לחובת הנהג נקודות בשל עבירה שבוצעה בתוך תקופת הצבירה – יראו את כל הנקודות כתקפות. מצב זה קורה למשל כשמתנהל הליך משפטי ארוך ובסוף ההליך הנהג מורשע והנקודות נזקפות לחובותו בתוך תקופת הצבירה (התקופה בה בוצעה העבירה).

קיבלתי הודעה על פסילת הרישיון עקב צבירת נקודות, יש מה לעשות?

נהג שקיבל הודעה כאמור רשאי לפנות לרשות הרישוי בבקשה בכתב תוך 30 יום מקבלת ההודעה ולבקש לשטוח את טענותיו כנגד הפסילה. הליך זה נקרא טיעון טענות אם פנה נהג כאמור,  – יידחה ביצוע אמצעי התיקון. לאחר שרשות הרישוי נתנה לנהג את ההזדמנות להשמיע את טענותיו בפניה, על הרשות להחליט איזה אמצעי תיקון יוטל על הנהג, אם בכלל. אם תחליט הרשות להטיל אמצעי תיקון מסוג פסילת רישיון, יקבל הנהג מועד חדש לתחילת הפסילה.

האם אפשר לערער על ההחלטה של משרד הרישוי לפסול את רישיון הנהיגה שלי?

באופן עקרוני, ישנה זכות ערעור על החלטת רשות הרישוי בדבר פסילת רישיון הנהיגה לבית המשפט המחוזי בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים. יחד עם זאת, ראוי לציין שהסיכוי להצליח בערעור מסוג זה אינו גבוה.

האם עורך דין תעבורה יכול לסייע לנהג צבר נקודות המסכנות את רישיונו?

בהחלט! עורך דין תעבורה מנוסה ידע לבחון את תדפיס הנקודות שלכם, לוודא שכל הכתוב בו נכון ומדויק וכי חישוב הנקודות בוצע בהתאם לחוק ולתקנות. בנוסף, עורך דין תעבורה ידע לבחון האם ניתן לתקוף את המרשם בדרך ישירה או בדרך עקיפה (ע"י תקיפת דו"חות ספציפיים). עורכת דין יערית אוליאל סייעה לנהגים רבים לבטל את הפסילה שהוטלה עליהם במשרד הרישוי ובעלת ניסיון רב בייצוג וליווי נהגים הן בהליכים מול משרד הרישוי והן מול בית המשפט והמכון הרפואי לבטיחות בדרכים. (עוד אודות פסילה מנהלית מאת משרד עו"ד יערית אוליאל)

עדי שטיינברג

עדי שטיינברג עורך דין תעבורה בוגר תואר למשפטים