כל אדם גם הנורמטיבי ביותר יכול למצוא את עצמו בחדר החקירות בתחנת המשטרה. כל נוכחות בתחנת המשטרה אינה נעימה אך בטח כאשר מדובר בחקירה פלילית, זהו מעמד מאוד מלחיץ ולא נעים, מבלבל ומעורר חרדה ומתח. אז מה יכול אדם שזומן לחקירה פלילית במשטרה לעשות? מה עדיף לא לעשות? מה חשוב לדעת ואיך נכון לנהוג? מה זה עדות פתוחה ומה זה חקירה באזהרה?

חקירה פלילית במשטרה – מה חשוב לדעת בנושא?

אדם יכול למצוא את עצמו בתחנת המשטרה במסגרת חקירה בין אם כחלק ממתן עדות ובין אם כחלק מחקירה בגין תלונה שהוגשה נגדו. הדבר הראשון שחשוב לעשות הוא לברר מה מטרת הזימון לחקירה, האם זה לצורך מתן עדות או חקירה כחשוד. טרם ההגעה לחקירה מומלץ להתייעץ עם עורך דין פלילי חשוב שיהיה בעל ניסיון וותק. עורך דין מומחה יכול לכוון ולייעץ איך נכון לנהוג ומה בדיוק לעשות. חקירה משטרתית מטרתה לאסוף מידע במקרה של אירוע פלילי או חשד לפלילי אשר בין היתר מתנהלת על ידי איסוף עדויות מאנשים שונים. 

חקירה פלילית במשטרה – עשה ואל תעשה

עמוד על זכותך להתייעץ עם עורך דין פלילי, התייעצות עם עורך דין לא מעידה על רמת האשמה, יעוץ מקצועי יכול לחסוך הרבה כאב ראש, כסף ובלאגן מיותרים. קח בחשבון שאתה תחת עיניים בוחנות בכל מקום, גם אם יצאת לחצר לעשן סיגריה או כוס קפה החוקר אינו חבר שלך וסיכוי גדול שהוא חוקר אותך גם בשלב כזה, הימנע משיתוף מידע מיותר והמעט בשיחה. חשוב היטב על כל מילה שיוצאת לך מהפה, לכל מילה יש משמעות, הכל מתועד והכל יכול לשמש נגדך במקרה ויוחלט על הגשת כתב אישום. זכות השתיקה לא תמיד נכונה, יש מקרים שכן ויש מקרים שלא, עורך הדין שלך יוכל לייעץ לך באילו מקרים לשמור על זכות השתיקה ובאילו לא כדאי לנצל זכות זו. 

מה ההבדל בין עדות פתוחה לחקירה באזהרה?

אדם יכול להיות מוזמן לחקירה במשטרה במסגרת מתן עדות פתוחה. זהו מצב בו למשטרה אין מספיק ראיות ועדויות הקושרות בין האדם לעבירה הפלילית אך היא מעוניינת לשמוע מה יש לאותו אדם לספר, לעיתים תוך כדי מתן העדות החוקר המשטרתי ייתן אזהרה מה שהופך את העד לחשוד. מרגע הפיכת האדם לחשוד זכותו להתייעץ עם עורך דין פלילי. חקירה תחת אזהרה היא מצב בו נגד אדם מסוים הוגשה תלונה בחשד לעבירה פלילית, החוקר אשר מזמין את אותו אדם לתחנת המשטרה לחקירה מחויב מבחינה חוקית לידע את האדם כי הוא חשוד בדבר עבירה, שכל מה שהוא יאמר יכול לשמש נגדו כחלק מהראיות, שאין מחובתו לספר שום דבר וזכותו המלאה להתייעץ עם עורך דין פלילי.

עדי שטיינברג

עדי שטיינברג עורך דין תעבורה בוגר תואר למשפטים